En ny samhällsplikt..

Jag har många gånger ogillat saker, föraktat människor och velat vrida nacken av folk. Men jag har aldrig gjort det. Jag har aldrig levt ut min aggression, skadat någon. Normala människor har ett stop, en gräns som man aldrig under sin livstid kommer att passera eller kanske ens närma sig. Den starka känslan man någongång får att man skulle "vilja", vill man inte. Människor har omtanke och framför allt ett samvete som får oss att tänka till en gång extra.

Trodde jag...


Jag har aldrig vart ett fan religion. Nyfiken och fascinerad, men "nej,tack jag kan tänka själv". Jag gillar inte att en uråldrig dammig bok ska styra över en människas förnuft och handlingar (just det gäller vilken religion som helst) och sen kunna utnyttjas som "lag" för egna fördelar eller som något att skylla på. Religion missbrukas och används inte för det (jag tror) att den en gång skapades för. Ett folk i krig, svält eller annan missär har skapat detta, där hoppet har vart ett måste för överlevnad. När detta nu hänger kvar (utan att byta form) så blir det ofta (OFTA) fel. De flesta religiösa människorna lever inte i krig, missär eller svält. De har en normal levnadsstandard och har antagligen haft en god chans till personlig utveckling. Vad är det då som brister i deras självförtroende som gör att de inte förlitar sig helt på sig själva? Att de inte vågar ta ett eget ansvar över sina moraliska beslut?

"Enligt Bla Bla (någon Gud) så ska man.."

"Det står i Bla Bla (någon dammig bok) att..."


För att inte spreta mer än nödvändigt (för jag kan go on forever) så känner jag nu att dessa två saker har fått ett samband. De okontrollbara barbarerna som inte har det mänskliga och humana samvetet och de religiösa.

För visst är det väl ett bevis? Att om man enligt G*D "får"/"ska" stena kvinnor så "ska" man väl göra det?
Religiösa uppmaningar försätter det humana samvetet ur spel.

Om man är uppväxt med en tro som innefattar våld och förakt, så vet man bara det = hjärntvättad. Men det humana och mänsliga samveten föds dem inte med? Utvecklar aldrig? Förtränger?

Jag förstår inte..

JAG kan inte för hela min värld förstå mig på dessa människor. ALLA är inte sånna..
Men om vi ska vara helt ärliga nu, så är ju inte dem jag syftar på, vilket jag vet att ni har förstått vilka de är, så himla hajj på detta med jämställdhet, socialbidrag och äldreomsorg.
Nä, dem tänker lite annorlunda (fortfarande).

Jag visste att kvinnor blev stenade i mellanöstern, nigeria och andra länder, Jag visste även att det skars bort njutningsdelar och sys ihop muttor i andra. MEN JAG HAR ALDRIG SETT DET. (då finns det inte)

Nu har jag sett det så pass nära så att jag vet att jag aldrig vill se det igen, någonsin, inte för hur mycket pengar eller lycka i världen som helst. Allt detta tack vare en av de vidrigaste berättelserna som nu blivit till film. 

Soraya M

En sann berättelse om en kvinna som blir oskyldigt dömd för otrohet och stenad till döds av sin man, sina söner och resten av svinen i byn.

(Kan inte berätta mer om filmen, mår så fruktansvärt illa och mitt hjärta slår volter av obehag. Har bara hat i hela kroppen. Den påverkade mig något så fruktansvärt mycket.)




Just nu hatar jag religioner och vad de "tillåter"/"uppmanar" folk till att göra.

* stena kvinnor
* skära av hud på små pojkar
* sy ihop musar på småflickor
* tysta ner kvinnor
* matregler
* tvångsgifte
* hedersmord
* piskning
* hängning med fl dödstraff
* klädkoder
* bevisregler
* Jihad? 
 
 and so on..



( En moster försöker hjälpa sin systerdotter att få behålla sitt liv.)


Att se den här filmen är en sammhällsplikt, en plikt om att bli medveten om hur världen "faktiskt" ser ut och vad människor får genomlida. 

Se hela filmen med öppna ögon och kom sen och säg om religion gör världen till en bra plats att leva på? 


Kommentarer
Postat av: Simone

Den måste jag se!

2009-10-12 @ 14:25:39
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: Emmelist

Hej! Tänkte bara tipsa om att jag har dagens blogg tävling idag. Eftersom jag ligger

på "mest aktiva" listan på blogg.se så kan det betyda väldigt många nya läsare just

för dig om DU vinner. Så var med och slåss idag :D



Annars får jag önska dig en fortsatt trevlig dag :)



Kram Emmelist.



http://www.emmelist.blogg.se

2009-10-12 @ 14:33:58
URL: http://emmelist.blogg.se/
Postat av: Emmelist

vad roligt att du vill vara med :D vad pysslar du med en måndag som denna då?

2009-10-12 @ 16:26:37
URL: http://emmelist.blogg.se/
Postat av: Simone

Sv: Vad bra, grymt tips :)

2009-10-12 @ 18:25:51
URL: http://fattybom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0