jag tror jag ska starta syjunta, kanske bra betalt?

Sitter och tittar runt på olika yrkeskategorier på nätet. Letar lönestatistiker och för- och nackdelar.
Kollar på den drabbade fronten mest, har en ofrivillig dragning och ett behov av att Göra skillnad, inte bara fylla en funktion.

Att som kvinna idag inte kunna välja arbete efter hjärta för att automatiskt hamna i ett underfack är förjävligt!
JAG SKÄMS!

Jag får sämre lön än män med samma utbildning, jag har sämre ingångslön än andra med likn höskoleutbildning, lika lång om inte annat.
Vi har samma studieskuld.
Samma akademiska utbildningsvärde.
Men inte samma ingångslön. Oavsett om vi jämför inom kommun och landsting eller med privata arbetsgivare.

Det är inget nytt att arbetet med människor borde vara högre betalt, ett arbete som ibland kan leda till liv eller död betalas med skit. Men varför i hela frithoffs namn ska könen födelas på detta smaklösa sätt på det.



Mans dominerade yrken har överlag bättre betalt och det är inte en liten skillnad vi pratar om. Ta en elektriker tex. På många gymnasium runt om i svedala så är man yrkesfärdig direkt efter studenten och kan strosa in på en lön en sjuksköterska som jobbat i 10 år bara kan drömma om.



Vad är det här?


Vilken pinsam sanning..


Vill dem verkligen avskräcka människor från dessa yrken. Tyvärrr så funkar ju inte det heller.

Fler än någonsin vill bli underbetalda livslinor.

Kommentarer
Postat av: It´s you and me baby ! Roliga tävlingar pågår hos mig nu :)

Bra blogg:)

2010-02-25 @ 19:25:31
URL: http://itsyouandme.blogg.se/
Postat av: Sara

Bra skrivet :)

Vad händer i helgen?

Kram

2010-02-25 @ 21:59:10
URL: http://www.februaritjej.se
Postat av: Emmelist

haha underbart. då är jag inte ensam. brukar du alltid färga hemma trots att man alltid misslyckas?

2010-02-25 @ 22:35:28
URL: http://emmelist.blogg.se/
Postat av: Jennie

hejhej! :)

jag har intervjuat Helena Puhakka som var med i Ensam Mamma Söker 2009.

hoppas du tittar in, intervjun är i tre delar och den första är idag.

dessutom gör jag bloggdesigners om du är intresserad ;)



kram

2010-02-26 @ 09:55:52
URL: http://jennsiii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0