*hosthost*

Jag är sjuk... påsken med all mat tod död på mig.. (söker sympatier) har inte tid att hosta och ligga i soffan..

Jag påskade ordentligt, det får man äta upp nu.. Vet precis vem som smittat mig!

Visste väl att barn va onda!



Det jag skulle behöva nu är en fullständig redovisning om;

*kallakriget

*andra-första -tredje..eller hur många det nu var..-krigen.. (borde ligga uppe i hundratals om man ska räkna ordentligt)

*mellan krigstiden.. (hade nån tråkigt just där när de skrev boken?)

*Kommunismens grepp och fall.. (tur var väl det...)

*hur man fyller i en CSN blankett.. (ge mig en hel bok)


over n out, back to soffa!

Kommentarer
Postat av: Tesstamente

Jag hör och lyder- här kommer en fullständig redovisning om kalla kriget:



Kalla kriget var en period av skarpa motsättningar utan öppet krig, mellan främst Sovjetunionen och USA samt deras respektive allierade stater, från omkring 1945 till omkring 1990. Som slutpunkter för konflikten nämns ofta Berlinmurens fall den 9 november 1989, återförenandet av Tyskland den 3 oktober 1990 och Sovjetunionens sammanbrott den 25 december 1991.



Relationerna under det kalla kriget var kyliga, men ledde aldrig till något öppet krig mellan USA och Sovjetunionen. Perioden dominerades från 1950-talet av så kallad terrorbalans och kapprustning mellan de två stora blocken. I Europa delades kontinenten i två delar av järnridån (uttrycket gjordes känt av Winston Churchill), där västalliansen NATO (North Atlantic Treaty Organisation) stod mot Warszawapakten. Ibland talar man om två kalla krig, ett första från 1945 till mitten eller slutet av 1960-talet, och ett andra från 1980-talets början, medan den period av relativ avspänning däremellan i så fall inte skulle räknas som kallt krig.



Kalla kriget har på olika sätt starkt påverkat och präglat främst Europa, men även Afrika, Asien, Centralamerika och Sydamerika. Väpnade konflikter i de senare områdena underblåstes i praktiken ofta genom att en stridande part lierade sig med något av blocken i det kalla kriget, vilket i sin tur föranledde deras motståndare till att söka hjälp hos det andra blocket.



En brännpunkt mellan stormakterna var Tyskland och särskilt Berlin. Staden var sedan andra världskriget delat i Västberlin och Östberlin, där Berlinmuren efter 1961 skiljde de två halvorna åt.



2009-04-14 @ 22:17:55
URL: http://tesstamente.blogg.se/
Postat av: Bea

Hej där! Har du haft en trevlig påsk?

2009-04-14 @ 23:12:49
URL: http://beatricebrorsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

ey,nice blogg hörru:D





http://femsmultron.blogg.se är min blogg ialf:)

Skriver om det ALLDRA SENASTE skvallret från hollywood,den är riktigt bra och fin blogg:)

2009-04-15 @ 17:51:46
Postat av: Sofia

söt bebis! :D

2009-04-16 @ 20:39:16
URL: http://chicflia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0