Var det någon som såg Jesus 1922? 1943?...*inte?*

Ända sedan jag gick i högstadiet har jag vart fascinerad av en människas konst att tro, en form som inger hopp ,värme, gemenskap och framtidsvisioner. Har vart förundrar över hur det känns, vad det smakar och luktar. Har trott att det vart något speciellt med dem som "tror". Men som tur är så blir man äldre och med nya kunskaper , filosofiska aspekter, mognad och erfarenheter så får man en mer nyanserad bild av dette osynliga fenomen för mig.

I mina ögonen är, i detta resonemang, tron en religion, dvs. Islam, kristendomen, Judendomen, JV (jehovasvittnen).. Det här med "någonting högre men jag vet inte vad det är, vill inte säga att det är en gud eller makt", är i särklass något annat..utan detta bygger på en renodlad hederlig och omtalad tro.  En tro som hur vi än vrider och vänder på den så härstammar det från samma bok,träd,gubbe,historia, fantasy film...you name it. Men vart efter så delade sig människor på sig och olika inriktningar växte fram. Det var ett fasligt väntande på denna profeten, men de krista hitta honom i jesus medans de andra vandrade vidare. Sen fann muslimerna muhammed och det var judarna som drog sig i håret av skratt och dem väntar fortfarande?! Alla inriktningar tycker synd om varandra som missförstått den sanna profeten...

Men nu till en mycket intressant grupp människor och dom skrattar högst. Jehovas Vittnen.
För att så här ligger det till..

1870 tyckte en Charles Taze att hans trossamfund inte följde bibeln riktigt, (ring mig när ni stöter på ett sådant) så han och hans närmsta vänner satte sig ner och började tolka de urgamla hebreiska och grekiska texterna själva. De översatte gamla testamentet och gjorde en egen översättning av bibeln.. Men även där finns det brister pekar många forskare på eftersom de ändrat guds namn (jehova som det har hetat 7000 gr i bibeln grundtext) och hans betydelse  i nya testamentet. Deras egna ny gjorda bibel kallas numera för : "Nya världens bibelöversättning."
  
Så enligt dessa bibelforskare, som dem kallar sig,(medl av församlingen får däremot inte tolka bibel,det är redan gjort, en väldigt homogen lära), så är detta den sanna tron, och vem kan säga emot den? bytt ett namn men annars lusläst texten, spekulationer om betydelser verkar det ju vara fritt fram att göra i alla religioner?
  Men jag måste ju bara få tycka att lika trångsynt som det är att lusläsa en bok och leva på pricken av en text skriven för 2008 år sedan är det ju att välja bara vissa delar som passar mig och ignorera det som verkade tråkigt. Så det blir en komplex fråga om ni frågar mig;)

Dessa vittnen har många saker som kan få oss att hänga med dem in i framtiden ( för det är dit vi ska efter att gud har förintat välden "Harmageddon" med allt ont och återupplivat oss godingar), de erbjuder en otroligt fin evolutionsteori som täcker, hm... ja, det var väl den lilla juvelen för Adam och de tre för Eva...treenigheten är istället tre olika saker(jesus är inte gudomlig,men guds son).. de medlemmar som gör sin fulla plikt får motion genom missionen..
.de erbjuder även frizon för kriminalitet och pedofili...http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_86920.svd tex.. det krävs tydligen 2 st ögonvittnen till pedofili enligt Jehova/el jesus.. så dem som ligger risigt till är ju då peddoblottare..

Jesus har/skulle kommit ner på jorden osynligt närvarande både1874 ,1914, 1922 och 1943, vi lever i tiden som kallas "de sista dagarna" , han va nere för att ta över jordens styrande.. va seeeg han är.. och ni som hinner dö före han förintar jorden och gör den till ett paradiset, ni slipper oroa er... han kommer nämligen att återuppliva er för att kolla om ni vill tjäna honom för evigt..i så fall så får ni leva i denna fullkomliga värld och för evigt.. och ni som fortfarande lever den dagen då Jehova förintar världen ,och påbörjar sitt 1000 åriga arbete på att bygga upp den igen, får hoppas på att ni är en av de 144 000 utvalda som får leva och regera med honom i himlen.. Lycka till!

Jag har under den senaste tiden stiftat bekanskap med två från JV som valt att "vittna" i mitt höghus.. (läs tidigare inlägg) I lördags morse kom den ena tjejen tillbaka med sin son och knackade på dörren, men tyvärr så satt jag med flickvän och möbel och drack morgon kaffe.. hade velat fortsatt den diskussionen vi inte han avsluta sist men jag får hoppas på att hon kommer tillbaka någon annan dag när jag är ensam hemma och har inget att göra..*like that´s gonna happend*

Kan inte förstå hur det kan vara så övertygade om något som så många andra har bevis mot.. I deras fall hade t.o.m. jag lagt mig! Vill du tro, så tro...men kom inte och förneka evolutionen..

Välkomna in i "Rikets salar".. det är här allt händer!:P
 
Japp, de är ett eget slag.. 



Eller vad tycker ni?


fortsättning följer..

för mer info kolla Wikipedia, enkel sida..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0